Když v roce 1996 fotbalová reprezentace Nigérie vyhrála letní olympijské hry, nebylo to chápáno pouze jako národní úspěch, ale jako úspěch celého kontinentu. Nikdy předtím nebylo vnímání afrického fotbalu na vyšší úrovni. Zájem o něj začaly mít i evropské televizní stanice. Eurosport začal vysílat Africký pohár národů od poloviny 90. let 20. století a BBC od roku 2002.
Rozvoj technologií přispěl k rychlé komercializaci fotbalu. S tím, jak se na fotbal mohlo dívat více a více lidí, rostl i cílový segment pro firmy, které si mohly zaplatit reklamu s přímým dosahem. S tím souvisel i prodej televizních práv. V roce 2003 je prodala nejvyšší anglická fotbalová soutěž Rupertu Murdochovi za neuvěřitelných 1,1 miliardy liber, a to byl teprve začátek.
Výrazným zdražením práv skončila éra neomezeného sledování fotbalu v televizi a divák si za sledování prestižních lig musel připlatit. Z fotbalu se stával stále dražší produkt. Rostly platy hráčů a částky za jejich přestupy, kterým africké kluby nedokázaly konkurovat.
Oficiální partneři FIFA Adidas a Coca-Cola se chopili šance na novém trhu a začali sponzorovat také Africký pohár národů. K těmto obřím firmám se přidaly i další, které se většinou věnují výrobě nealkoholických i alkoholických nápojů, sportovního vybavení i oblečení. K vzestupu afrického klubového fotbalu to však nevedlo.
Nigerijský sportovní novinář komentoval situaci v 90. letech 20. století takto: „Když se podíváte na nigerijské stadiony, všechny jsou prázdné. Lidé jsou radši v barech u televizí a sledují zápasy evropských lig.“ Akademik Gerard Akindes tuto situaci označil jako „elektronický kolonialismus (electronic colonialism)“.
Příkladem může být Keňa, kde je velká fanouškovská základna, ale jen hrstka z nich chodí na zápasy keňské Premier League. Většina se raději shromažďuje v barech a sleduje zahraniční ligy v Anglii, Španělsku nebo Itálii. Lidé pak mluví více o zahraničních týmech než o keňských fotbalových klubech. Zejména Arsenal má v Keni oproti dalším klubům největší fanouškovskou základnu. Je to zřejmě dáno tím, že to byl jeden z prvních klubů, který angažoval mnoho afrických fotbalistů. Anglický fotbal se v Keni stal jedním z hlavních prvků populární keňské kultury.
V Africe tak prosperují restaurace a bary, které přenášejí zápasy anglických, španělských a francouzských velkoklubů. Tento trend přiměl pořadatele afrických ligových soutěží k úpravě hracích časů, aby nekolidovaly s těmi největšími evropskými zápasy.
Na zvětšující se základny příznivců reagovaly i celky anglické Premier League, které v Africe stále častěji organizují předsezónní kempy, v rámci kterých hrají přátelské zápasy s místními týmy.
Příkladem vzrůstající spolupráce může být i v současnosti viditelné spojení Arsenalu s malým středoafrickým státem, Rwandou. Jejich marketingová kampaň Visit Rwanda se zaměřuje nejen na přilákání zahraničních turistů do tohoto afrického státu, ale zahrnuje také pomoc londýnského klubu s rozvojem místního fotbalu.
Použité zdroje
Alegi, Peter. 2010. African Soccerscapes: How a Continent Changed the World’s Game. Athens: Ohio University Center for International Studies. Africa in world history.
Armstrong, Gary a Giulianotti, Richard. 2004. Football in Africa: conflict, conciliation, and community. New York: Palgrave Macmillan.
Baller, Sussann a Miescher, Giorgio, eds. 2012. „Visualizing the game: global perspectives on football in Africa.“ Soccer & Society 13, č. 2. 139–155.
Hawkey, Ian. 2009. Feet of the chameleon: the story of African football. London: Portico.
Olukayode, Thomas edc. 2010. Killing Soccer in Africa. Fair Transnational Investigation (FAIR), Arizona Project TI.
Onwumechili, Chuka a Akindes, Gerard. 2014. Identity and nation in African football fans, community and clubs. England: Palgrave Macmillan.
Pannenborg, A. R. C. 2012. Big men playing football: Money, Politics and Foul Play in the African Game. Leiden: African Studies Centre.
Waliaula, Solomon. 2012. „Envisioning and visualizing English football in East Africa: the case of a Kenyan radio football commentator.“ Soccer & Society 13, č. 2. 239–249.